"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Monday 8 June 2009

korang biasanya tengok apa dulu

Semua orang pun sedia maklum la kan yg FB ni memang bagus kalau nak cari kawan kawan lama. Aku nak tanyala... once korang add the new friend, ape benda pertama sekali yg akan korang buat???

Kalau aku,

1) tengok profile Info - busy body nk tau si polan kerja kat mana or belajar kat mana dulu. Pastu kalau ada disertakan blog link best juga sbb boleh blog hopping.

2) pastu tengok Albums : tengok camane rupa paras terkini si polan . Dah kurus ke, gemuk ke, dah make over ke. Seriously.. ramai kawan2 aku yg dulu sekadar ala-ala jer sekarang dah cun melecun macam Catherine Zeta-Jones. Tak tipuu. Biasanya aku akan jer tengok semua gambar sampai habis.

3) Pastu baru le drop comment: say hi, tanya khabar lebih kurang atau pun buat tak tau jer hehehhe. Kalau ada isu/gossip personal aku prefer hantar private message je.

Aku rasa semua org normal akan melakukan step step seperti di atas(..ke aku yg tak normal)

Kalau ikut logik akal

org dah kawen mesti letak at least 1 gambar dgn suami

dan

kalau org tu dah ada anak... aku berani kerat jari le, mesti berlambak lambak gambar anak dalam FB diorang.

Kalau tak de gambar itu bermakna org tu tak de laki or tak de anak. Itu adalah hukum alam yg simple.

So tak perlula nak bagi soalan2 yg annoying contohnya

Masih berdua ke?
Dah bertiga ke?
Bila ko nak ade anak ni?.. aku dah nak masuk anak yg ke 15 dah ni
ataupun... weh cepat cepat le beranak weh ko tu dah umur 30 dah..

WTF ... ha kan aku dah mencarut. Aku ni budak baik tawww. tak suka maki maki orang. Tapi aku adalah annoyed. Lagi lagi bila komen2 diatas disertai dgn smiley icon. Apa??? ingat kelakar ke.

The same thing happened to orang yg masih single. Pun struktur ayatnya sama
Dah berdua ke?
Single lagi ke?
Bila nak makan nasi minyak?

Aku pulak yg tolong rasa annoyed untuk orang2 single tersebut.

Well I guess people like that are simply not sensitive... because the question is sooo NOT genuine. Everyone can tell la. Tak payah le nak pura pura concern. Because concern people will definitely have a different approach. Don't they know at some level that type of question is not appropriate. You don't have to be a rocket scientist to understand the situation. It's just a common sense OK!!

Haa.. lepas ni mesti org ada orang cakap aku ni meroyan sebab tensen tak de anak... depressla.... desperate la... whatever

OK fine... aku memang la kalau bleh nak ada anak. Cuma belum tiba masanya and I have my very own reason for not having them. I made a decision and I learn to live with the consequences...but why can't other people being supportive. You don't have to pat my back. The smallest and easiest thing that you can do is just shut up your mouth (or in my case take off your hand from the keyboard) especially when you know NOTHING. ... and by that I rest my case.

19 comments:

. said...

betul2.. annoying gila, n try my best not to be like them.. (tp ada org ckp hati karas la pulak sbb x peduli)
for me, kalau org tuh nak bgtau dia nak kawen, or dia expecting baby.. dia akan crita dgn sendirinya
masa belum kawen dpt soalan "bila nak makan nasi minyak?"
dah kawen org tanya "bila nak dpt baby nih?"
dah ada anak "bila si kenit nak dpt adek nih?"

mmg sampai bila2 pun x abes.. busan gila ar.. rasa nak carut jugak bleh x?

-dal- said...

kannnn... sila carut secara berjemaah .. hehehe

. said...

wooh..adalah teremo sediikit, btw nak jawab first thing kalau ita tgk kat fb..adalah gambar.. dr gambar tau la apa jd ngan idup dia.. cth masa lepas add dalia.. terkagum dgn koleksi pinggan mangkuk dia.. hehehe

Nurul said...

hahahha..dal the steps of the fb as u mentioned before are totally normal. the arrangement steps is in the right consecutively. Sometimes people just choose to use annoying way to approach others. For example..

1. Single people do not like when we ask them about the marriage. Maybe they have their own reason why they are still bachelor. So does the married people. They hate when we ask them about having kid. Especially when they have been married for years but stil waiting to have their own kid. Perhaps they have their own reason like you said..or otherwise.

2. Even so, the preggy woman, like me la the example kan..hatesssssss when people keep asking the gender of the baby. I will reveal it when the time is coming.When I chose to keep my mouth shout, that is mean I want my own sweet time to tell others.

3. When we have let say 1 kid, we will hate when people keep asking us when to have more kids. So it likes never ending question from people around us.

4.And one more question that I can bear when people keep asking is, 'bila nak balik?'..'mcm mana progress study? In this case Am's nya study la kan..hehehe..huh..plz...what these two question got to do with you huh..bongok.

So, we as a normal people have to have the sensitivity in approaching people. In other words, do not use sarcasm words or question if we do not like others to use it on us.

the conclution is, the formula is easy Dal, kalau orang yang belum kahwin benci bila orang yg berfamili tnya soalan pasal prkahwinan begitulah aku bencii bila orang tanya pasal anak..(in this case semasa aku lum preggy la kan).Dan plz la kan..kalau org lain yg wat kita rasa annoying jgn la mulut kita sedap je main tulis mcm seme org sama kan..sb kadang2 kita yg duk di position dah kawen atau single stil akan terasa tempiasnya kalau ayat yg digunakan tu melampau batas..and in this case I will pay them back with more sarcastic words until the person involved gets annoyed..boley ke ?jahat tak?ehehehe..so better watch out our words ..am I rite?

sori wey terlebih sudah aku..hehehhe

-dal- said...

Nurul.. you're sooo right.,, and soo panjang lebar too.hehhe

Sebenarnya aku tak kisah kalau org approach aku in a good way (or may be in the way that I like hehhe).

Macam kalau elok2 duduk sebelah aku then tanya.

'Dal, kenapa kau tak de anak lagi ada problem ker? aku ada petua bla bla bla.. aku suggest ubat bla bla'.

Aku tak rasa offended dan biasanya aku akan je cerita sambil gelak gelak kenapa dan mengapa aku tak de anak lagi.

Yang aku menyampah adalah bila org tu dah tengok gambar aku berdua je pastu boleh la pulak bina soalan

'Masih berdua ke?"

.. mangkuk betul. Tanya soalan yg memang dia dah tau apa jawapannya.

Nurul said...

so sabar ok..kalau ada lagi magkuk hayun macM tu tnya ko..ko tnya je balik ngn innocent looks...'bila ko nak mati?'hehehhee

Anonymous said...

waaa, sungguh menjadi perbincangan hanget.. hehe, aku lagi mangkuk, err(sorry cek puan ber3).. aku pi tanya ngan kawan yg aku rajin chat dgn dlm fb.. yg equally not-knowing-person as me, hehehe.. bukan keroja nak nyakat orang mcm korang le, yg belum berbaby, about berbaby.. well, inquisitive yg agak lemak2 tingginya.. but dlm kes aku, aku tau le tak bagus nak tanya face on lelagi kalau kat skolah dulu tak rapat khen..itu sebab tanya and borak ngan kawan aje(in my kes, cuma sorang je tau..) but totally agree, soklan kena ada some level of respect camna korang live yer life..:)..(ina, sila jgn bengkek ngan smiley face aku..)

and ita, hahahaha, begitu banyakkah pinggan ahkak sampai kau kagum gitu, hahahaha

. said...

nurul >> u know what, i penah jugak cakap camtuh.. org tu tanya "bila nak dpt baby nih?", saya menjawab dgn jayanya.. "mana nak tau, ko tau ke bila ko nak mati?" terus org yg bertanya itu terdiam.. nasib la kalau dia ckp i rude ke aper

dalia >> yer, saya sungguh kagum.. masuk2 photo album.. nampak album pinggan mangkuks.. harus ita tgk yg tuh dulu..ahahahah

the seasonal blogger said...

HAHAHA. carut secara berjemaaah???! sgt kelakar okey..

ade org mmg annoying; they cant help nut abt it. malah terserlah ke-ignorant-nya..

or myb dorg terikut2 style drama melayu. naaaaakkk jugak berbasa basi style zaman dulu.. wakaka

:D :* :) hek hek.. ape barang dh naik level 5 barn buddy. cisss

the seasonal blogger said...

oh btw, N tgk gmbar dulu.(ya allah, smpai terlupa nak jwb issue..ceit)

areT said...

relaks dal..aku penah kena teruk dr tu...siap di malukan dlm internet lg..tp takpelah..redha je:)

ujam said...

ayoyo...dal bila ko baljo mencarut ni...:-)

-dal- said...

Atie.. sebab tu ke kau menutup blog sebelum ni???

Mazu mande carut... marah marah manja je

umi sophea said...

kalau ko publish dlm fb notes pun bagus dal,, aku pun bosan jawab soklan2 yg aku dah explain dlm info fb aku..

-dal- said...

hehhe... kontrevesi pulak nanti.

Kt blog bleh la aku meroyan sebab tak ramai yg baca.

benda benda cenggini memang memenyampahkan ...

ujam said...

nanti aku nak buat blog gak la. nak nyumpah..wahahahaha bleh tak? dal?

-dal- said...

Mazu... tolong buat blog

aifaaifa said...

antara soalan2/ayat2 stended yg kurang disukai (ayat sopan untuk menggantikan BENCI);

1) Ko keje mana skang?
(sensitip utk mereka2 yang belom bekerja/sedang mencari kerja/sudah kerja tp nak cr kerja len)

Hahahah! berdasarkan pengalaman peribadi :p

-dal- said...

epa... cakap jer. Saya kerja jadi penggali kubur. Sambil mata terkebil kebil