"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Thursday 18 June 2009

Aiskrim Melesya


Sekarang ni asyik panas je kat UK. Stok ice cube ngan aiskrim kena sentiasa ada dalam fridge. Minggu lepas aku ada buat blended ice-cream. Yelah... hari hari makan Haagen Daz pun boring juer. (wah... ayat berlagak tak hengat)

Sebenarnya, idea nak buat blended ice-cream aku dapat dari blog kak nanirostam yg cun melecun (seriously .. beliau sgt cantik OK). Kak nani jual eskrem ni kat depan rumah beliau dalam 3 rasa i.e. apple, strwberry ngan errm (tk ingat la plak) , Dia adala bagi hint2 ingredients yg digunakan but not in exact sukatan la. Makanya, aku pun pandai-pandaila sendiri campur ikut sesuka hati aku.




Bahan2:
Buah-buahan (aku guna apple ngan kiwi)
Plain Yogurt
Susu
Air gula

Kekdah membuatnya:

1. potong buah-buahan kecik-kecik. Jgn lupa dikupas kulit terlebih dahulu. Pastu masukkan dalam blender/food processsor

2. Kemudian campurkan dgn yogurt, air gula dan susu. Blend sampai homogen ye puan2.

Basically cara buatnya lebih kurang macam buat air lassi cuma dicairkan ngan susu jer.



3. Kemudian larutan homogen tersebut pun dimasukkan ke dalam plastik eskrim melesya. Pastu masukkan batang2 eskrim tersebut ke dalam freezer. Jgn pulak puan2 masukkan dalam oven yer.

4. Bila eskrim dah mengalami proses sejuk beku dgn sempurna bolehla ia dinikmati sambil menonton TV.

oh yer sebelum terlupa: eskrim apple adalah sedap dan aku rasa kalau strawbeery mesti lagi sedap. Eskrim kiwi plak tak best... tolong jgn ulangi kesilapan aku yg memandai mandai ini.

8 comments:

kak cahaya said...

tolong simpan 6 batang tuk ahad ni...huhuhu

. said...

homogen tu aper.. mana nak carik plastic eskrem mesia nih arrr? menarik nih.. buat aiskrim sirap bodo pun okeh nih.. brapa calorie nih? (tetap nak kira calorie)

-dal- said...

Kak yati ---> eskrim epal dah habis. kiwi adala sebab tak laku hehe

Ita ---> homogen tu ala2 sebati la dalam chemist language.

Calorie??? alamak. Yg pasti high calcium sebab ada susu ngan yogurt.
plastik eskrim tu import dari malaysia.

. said...

patut la x tau istilah homogen.. i adalah ex-chemical engineering student.. sbb kantoi course tuh maka tukar course.. ahaha

areT said...

terluir aku bc entry kau ni

zafwah said...

sgt kimia ye aturan pembuatan eskrem mesia ni...aku takdek plastik eskrem mesia..blh ganti dgn ape ek..rsnya klu ganti dgn plastik lain mesti tak nikmat..

aku da agak kiwi mesti tak sedap..ritu aku try wat jus kiwi sbb kiwi kt aldi murah..tp rsnya mcm hampeh..terus masuk longkang...

-dal- said...

farah... aku ada byk plastik eskrim nanti. Entah Midon ambik dari rumah sapa ntah dulu. Nanti aku bagi sikit.

Kalau Martin tengok methodology ak tuh boleh menangis beliau hehehe

Tijah said...

sodap tu...tapi memandangkan epel cam layu je kat sini maka aku buat pakai milo saja.