"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Wednesday 24 June 2009

Yong Tau Foo ke Steamboat??? ---> Episode 1

Aku sebenarnya ada sedikit kekeliruan dengan kejadian kedua-dua makanan ni. Yang mana satu sebenarnya Yong Tau Foo, yg mana sebenarnya dipanggil steamboat.

Pengalaman 1: Dulu-dulu aku selalu makan sup seafood dgn sos kat Tasik Y, Batu Pahat (sambil tengok orang merendek). Semua orang cakap benda tu Yong Tau Foo.

Pengalaman 2: Pastu kat pasar malam Bangi jual ball-ball dgn kuah hitam. Ianya juga dipanggil Yong Tau Foo.

Pengalaman 3: Makan steamboat (tertera dalam menu) kat restoran Nelayan Bangi. Tapi rasanya ala-ala tomyam, aku tak sure ada sos pencicah tak masa tu. Masa tu tgh dating so aku tak fokus sgt terhadap makanan....kejii

Pengalaman 4: Bila aku sampai Notts barulah aku clear yg mana satu Yong Tau Foo yang mana satu steamboat.

Rupa-rupanya


Stimboat adalah sup (beserta isi-isian) yg dimakan dgn sambal/sos kaler merah














Yong Tau Foo plak adalah isi-isian sahaja yg dimakan dgn sos hitam dan juga sedikit sos merah.









OK... aku nak tidur dulu... esok sambung epi 2 plak

10 comments:

kucingorengemok said...

yong peng adalah sebuah tempat di johor yang namanya tak sedap

Tijah said...

tak kisah ah tu...janji makan 2-2 tu perasaan adalah stim kan?

hantumakan said...

hahahaha,

(aku nak jadik tukang gelak dalam kejadian komen di atas..)

teratakmuslaily said...

akak nengok ko nye stimbot ngan yongtafu kat gambo tu sama je dal.. cuma satu ada kuah, satu lagi takde kuah.. hahaha...

-dal- said...

KOG: --> memangggg, macam geli jer bunyinya

Tijah: --> wow.. statement kontrobesi

Yaya: --> jgn makan stimboat ngan tijah.. membahaya. Takut kejadian yg tak diingini berlaku di kedai.

Kak Lalily; --> memang sama pun kak laily. Cuma patutnya stemboat tak makan dgn kuah hitam. Aku bantai jer asalkan rasa sedap.

ZZ said...

errr.. bukan ke ko dah pandai differentitate sejak turun drpd P&O :))

-dal- said...

ZaZA (pelik bunyinya untuk ko hehhehe) ---> memang dah pandai differentiate dah, saje je nak tulis entry bagi kekal ingatan. Melayu mudah lupa.

ZZ said...

aku pun rasa kelakar. itu initial aku time sekolah dolu2. time tu Midon belum wujud utk bagi nama ZZ kat aku..

kak cahaya said...

yong tauhu ada kangkung

steam boat tak de..ada cam salad ngan telur rebus..udang, cicah gak ngan sos thai..tp bkn ngan kuah itam

kesimpulannya dua-dua peberet aku...

-dal- said...

tak mampu nak beli kankung makan ngan yong tau foo.. sayang hehhe...

kalu beli memula nak makan ngan YTF tapi last2 mesti buat kangkung masak belacan