"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Sunday 20 January 2008

Sambal tumis udang petai

Sambal tumis will always be our all time favourites. At least seminggu sekali. Tak kiralah sambal tumis apa sekalipun. .. mesti licin. BTW it's the most easy 'lauk' to cook. Blend ajer semua bahan lepas tu tinggal kan...buleh mandi, buleh solat, buleh tengok TV...lalalala

So sambal tumis minggu ini adalah sambal tumis udang petai

Photobucket

Bahan-bahan

Udang 10 ekor
Bawang besar 2 labu
Cili kering ( direbus dan dikisar) 20 tangkai
Belacan 2 cm
Asam keping 2 keping
Petai 1 papan
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara-cara memasak

1. Kisarkan bawang, cili kering dan belacan bersama.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar tadi.
3. Masukkan asam keping
4. Setelah naik minyak tambahkan garam dan gula secukup rasa.
5. Masukkan udang, teruskan menumis sehingga udang masak
6. masukkan petai... biar selama beberapa minit.

6 comments:

Fid said...

Dal..aku suka baca blog ko skang (dulu pun suka gaks..:))..banyak resepi..untuk orang yang tak berapa pandai masak macam aku nih memang bagus sangat la kan..so keep it up..tulis banyak2 lagi k.

Nurul said...

dal..mana ko dpt petai??apa nama petai kat sini weh?tak sangka ada petai..apa kata ko pos kat aku sepapan dua..

-dal- said...

Fid.. aku bukan pandai benar pun, lauk simple-simple jer .. kalau aku boleh pasti kau pun boleh hehehe

Nurul.. kedai cina kat sini mmg selalu ada. Diorang panggil Sator Met. Jual yg dah kupas punya (100g/1.50 pound) OK lah. Muskil aku kat Manchester takder. Cuba ko round habis2 kat Chinatown tuh. Tapi kalau betul ko nak aku buleh jer postkan. Rasanya Musin sejuk ni boleh tahan kot. Heheh

Nurul said...

weh dal aku nak kirim..ko poskan hehee..aku bg duit pos and brg...aku transfer ikut natwest..ko ada akaun??tlg kompomkan..alang2..tu ko belikan aku 200g..sodpnyaaaa

-dal- said...

InsyaAllah nanti aku postkan..eh ko pindah bila. sempat ke? Aku biasa pegi kedai china tu weekend jer. Tapi minggu ni tak boleh sbb nak gi New Castle. So Next week??? OK ke.

Aku ada Natwest acc. Tak per nanti bila aku dah beli dan dh post baru ko transfer duitnyer. No hal punya.

Nurul said...

yo mcm tak sempat..new castle..??makan angin ke weh??