"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Friday 3 April 2009

Dendeng ke Dinding

Dah lama tak main masak2 kat blog ni. Bukan sebab aku tak masak tapi aku malas nak amik gambar lepas masak. Sementelah aku tengah tak der mood nak menceceh dalam blog ni, biarlah aku ceriakan blog ni dengan resepi-resepi harian.

Photobucket

OK... hasil masakan aku hari ni adalah daging Dendeng. Dendeng ni kalau tak salah aku masakan tradisional orang Negeri Sembilan particularly orang Minang (please correct me if I'm wrong). Masa aku buat matrikulasi kat Kolej Mara Seremban dulu aku telah merasa 'what-so-called' the original daging masak dendeng yg dibeli dekat pasar ramadhan Ampangan (pergi pasar dengan harapan dapat jumpa adik lelaki Amelina dangdut yg hensem..heheh). Memang sodappp... tapi pedasnya humang aiii, tahap 7 petala langit punya pedas. Abis air sirap satu jag aku minum.

Maka, semenjak aku berkecimpungan dalam bidang masak memasak ni, selalu jugak aku try resepi dendeng yg aku dapat dari internet. Tapi masalah problemnya tak pernah dapat rasa yg sama seperti yg pernah aku makan suatu ketika dahulu ( sila selitkan bunyi cengkerik utk mood flasback di sini).

Hari ni plak aku try resepi daging Dendeng yg diadaptasi dari blog Encik Mat Gebu . Tapi aku adjust sket2 la macam aku kurangkan gula +++ more cili api. Wah... gumbira sungguh rasa hati. Rasanya 90% hampir sama dengan daging dendeng Ampangan. Sebakul ucapan terima kasih untuk encik Mat Gebu. Habis dah satu mangkuk daging dendeng aku makan dengan 3 pinggan nasi. Tiba2 rasa berdosa sebab tak diet hari nih. Takpe, nanti petang aku lari kat gym sampai pengsan.

P/S: Atie.. cubo kau tanya kat omak ekau camano nak buek daging dendeng versi Rombau. Buleh den cubo try test. Kabo kat mak cik den nak masakkan untuk Queen Elizabeth. Ngidam katonyo.

4 comments:

Nurul said...

dal..cun wajah ko yg ni..hehehe

areT said...

dal, mak aku tak tau daging dendeng tu apa...dia ckp serunding ke..aku ckp bukan....tp seriously nampak sedap..aku hari ni pun makan byk gila dan tak pi gym utk lari sampai pengsan...aku tertido kekenyangan...

kau pandai masak la dal...nanti kalau ada rejeki aku kawin..aku lantik kau jd ketua tukang masak ganti mak ndak aku..heheheh

Nihlah Insyirah said...

Kak Dal,resipi dendeng tu asal perak ke N9? ana rasa mcm asal perak jer...tak kisahlah asal mana pun, yg pasti dgn nengok gambo tu nampak mmg sedap..terliur den..nak kena try gak nih:)

-dal- said...

Nuruk.. thanks atas puji-pujian

Are-T, tetiba rasa mals nak pi gym sebab kenyang sangat. Kau kawen nanti aku sponser masak telur rebus.. hihi

Ana.. mungkin berasal dari Perak sebenarnya. Tapi Kak Dal ada sorang Mak Cik orang Minang yg suka cakap Dendeng ni makanan asasi diorang... dah akhirnya daku salah fahaman. heheh.