"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Tuesday 10 February 2009

Trip to Amsterdam 1: P & O Ferries

Photobucket


Idea nak pegi Amsterdam ni tercetus dalam 2 minggu yg lepas. Masa tu aku ngan ZZ (kakak sebelah rumah) mengalami tekanan mental yg maksimum dengan kerja2 PhD kami. So aku saje-saje serve website P & O ferries. Wah tengok2 ada offer. Harusla tergedik2 aku nak pergikan. Setelah calling2 a few people, family aku, ZZ ngan Kak Fida setuju nak pergi. So kitorang decide bertolak 7/2/09 dan balik 9/2/09. Ada masa lebih kurang seminggu untuk buat tentative, bincang pasal makan, booking tiket etc.

So for those yg mungkin berminat, harga cruise pakej ni 84GBP(2 adults) for return trip ( Hull Port - Rotterdam Port) + cabin for 2 nights + transfer coach from Rotterdam Port - Amsterdam City - Rotterdam Port)

Petang Sabtu (7/2) pukul 2.00 pm masa tempatan bertolak lah kami 3 keluarga dari Nottingham ke Hull. Konon- konon nak singgah The Deep Aquarium sebab nak tengok Jaws, tapi pusing punya pusing tak jumpa2. Last2 kitorang singgah TJ Hughes pi shopping Tefal.

Dalam pukul 6.30 pm kitorang sampai ke Hull Port untuk check in. Pastu dalam pukul 7.3o pm dah dapat masuk cabin. Apalagi feeling feeling Titanic le. Pada aku dengan harga pakej cabin tu boleh dicategorykan sebagai selesa la. Pastu ada ensuite bathroom. Tuala, bed linen, toilettries semua ada. Buleh makan makan bekal dalam cabin (penjimatan berganda di situ sebab tak payah makan kat restoran yg mahal).Memang aku recommend la untuk orang2 yg nak budget price. Cuma yg tak bestnya P & O tak provide kettle & cofee/tea. Nasib baik aku bawa kettle sendiri.

Photobucket

Photobucket

Ini plak itenerary yg aku copy paste dari P & O website. Yg bestnya kita buleh tinggal beg dalam cabin masa jalan2 kat Amsterdam. So bulehla berlenggang dengan lebih bergaya.

Amsterdam minicruise itinerary

Day 1

15:00 - 19:30: Check in at passenger terminal in Hull
21:00: Ship departs Hull for overnight cruise to Rotterdam (Europoort)

Day 2

08:00: Arrive Europoort
08:30: Coach departs terminal in Europoort
10:30: Arrive at Amsterdam city centre and explore the cosmopolitan city at your leisure
17:00: Coach departs Amsterdam city centre for Europoort
18:45: Arrive at Europoort
21:00: Ship departs Rotterdam for another entertainment-filled overnight cruise back to Hull

Day 3

08:00: Arrive at Hull
Terasa macam duta P & O ferries plak aku harini. Next entry aku akan cerita pasal trip aku ke Zaanse Schan & Amsterdam City

5 comments:

areT said...

huish..best..best...

Neny said...

Lupa nak tanya, sejuk tak masa korang berlayar diatas kapal?

Aku pon tingin nak gi Amsterdam tp aku rasa boleh gi setakat sempadan Holland je la kot...

-dal- said...

Nenny... tak sejuk pun sebab tak bleh keluar dari deck. Tak dapat aku feeling feeling titanic

Izan Syahriah said...

macam mana ko boleh tak terjumpa jaws? macam2 jaws ada kat dlm the deep tu. mesti jaws cuti hari tu. dia gie jenjln dlm laut cari mangsa. (sabor jeklah... aku tgh bengong...)

-dal- said...

Itula... sebeanrnya aku yg ditugaskan cari poscode the Deep... tapi salah. huhuhu kesian kat budak2. Dah semangat habis nak tengok jaws.

Nape kau bengong... panas sgt kah