"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Monday 10 November 2008

Rancangan mari menambah lelemak anda - home made pizza

Ini adalah supper malam semalam ... sangat tak bagus untuk kesihatan ye kawan-kawan.

Photobucket

Bahan utk Doh :-
250 g tepung gandum
1 s/b margerin
1 sudu kecil yeast
125 ml air - suam2
garam
Cara:
1. campurkan tepung + margerin. Buat bread crumb.
2. campurkan yis + 50 ml air suam. Then masukkan dalam (1). Uli doh. Campurkan lebihan air sedikit demi sedikit. Uli lagi doh lebih kurang 15 minit.
3. Masukkan doh dalam bekas, tutup dgn cling film. Biarkan dalam 30 minit.
4. canai doh menjadi leper.
Topping:
1. Letakkan tomato puree + grated cheese as a base.
2. Letakkan segala mala topping yg anda sukai. eg. ayam, peperoni, sosej, mince meat, olive pickle, jagung, nenas, crab stic etc. etc.
3. Pastu letak mozarella cheese
4. Bakar pizza selama 20-30 minit.

taraaa... pizza dah sedia untuk dibaham.

4 comments:

Nurul said...

dal sedap tak?aku kalu wat pizza mesti tak jd nya dia nya pastry tu..keras la apa la..nyampah aku..kedai paki nya sedap je aku rasa..hehehee

-dal- said...

sebenarnya kalu nak best uli pakai bread maker, lembut gila doh dia eventhough dah sejuk. Tapi aku malas tunggu. Bread maker uli lama sgt.

Kalau nak lembut sket, lepas canai tu ko biarkan lama skit, bg dia naik pastu baru letak topping.

sebnarnya aku buat pun kekadang OK, kekadang tak :)

Nurul said...

maknanya ni alasan aku nk kena beli bread maker la..hahahhaa

Anonymous said...

sgt setuju dgn cadangan bread maker tu..sbb dl wat guna resepi yg sama tp uli dgn tangan je..lembut time panas je..da sejuk leh luke tekak nk telannyer..tp lepas beli bread maker (carboot 3pound jek) guna resepi yg sama da sejuk pun lemmmmbutttt lg..
farah