"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Thursday 21 February 2013

Grilled Salmon & Veggies

Hari Selasa yg lepas pergi TESCO. Ada ikan Salmon murah, RM 25.++/kg. Apalagi beli je la kan sbb En. Midon peminat Salmon. Aku so so jer. Klau ada aku makan, kalau x de pun setakat ni x de lah mengidam.

Resepi routine kalau masak Salmon versi aku adalah grilled. X berapa pandai makan kalau masak lain. Pernah try masak asam pedas, kari ... masak lomak pun den ponah try, tapi x jalan le kat tekak kami.

Here is the resepi ... aku suka marinated dgn benda simple simple jer. Pernah try campur macam macam dgn niat untuk meng 'enhance' kan rasanya. Tp resepi ni jugak yg paling aku gemar.

Bahan-bahan (kuantiti agak2 sendiri la yer sbb aku pun biasa main belasah jer)

Bawang putih
Lada hitam
Gula
Garam
Sos Tiram
Kicap cair
Olive oil

Cara-cara

1. Tumbuk  bawang putih + pepper + gula + garam sampai lumat. Lumur kat ikan
2. Tabuh kan sos tiram dan kicap cair. Gaulkan sehingga mesra
3. Marinated for 3-4 hours
4. Sebelum grilled tuang sket olive oil n gaul lagi supaya minyak rata
5. Grill sampai masak.
6. Bila dah hampir masak tu, grillkan sayur sayuran sekali.



 Tadaaa dah siap untuk dimakan


Untuk hari ni aku regukan dengan Nasi Goreng Cina ....OK lah., Agak compatible rasa keduanya.




2 comments:

kak cahaya said...

alamak..rasa cam nk try plak..akak pon kalo salmon ni x ske marinate mcm2..nng tenggelam rasa ikan yg lemak tu..yg simple2 cam ni sedap

areT said...

akan ku coba