"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Wednesday 26 March 2008

Resepi Cendol

Resepi ni untuk Nurul dan sesapa yg lain yg nak mencuba. Tapi kalau kat Malaysia..beli jerla.

Original resepi aku amik dari internet. Buat comparison 2-3 resepi. Pas tu aku improvise sesuka hati aku. Apparatus nak buat cendul plak, midon yg buatkan untuk aku guna plastik container yg dilubang-lubangkan. Buleh pakai senduk yg lubang2 jugak..tapi susah sket nak cari yg saiz lubangnya ideal.

Photobucket
gambar pinjam dari
http://masak-masak.blogspot.com/2006/05/cendol-ss15-subang-jaya.html

Bahan-bahan

Tepung Beras - 1 cawan
Tepung pulut - 1 sudu besar
Air - 3 cawan
Air Kapur - 2 sudu kecil
Daun Pandan -5-6 helai
Pewarna Hijau - 1 sudu kecil
Santan - 1-2 liter
Dark Brown Sugar/ Gula Melaka

Cara

1. Blend air + daun pandan. Tapis(ambik air jer)
2. Campur tepung beras + tepung pulut + air pandan+ air kapur+pewarna. Kacau sentiasa. Masak sampai kental.
3. Masuk adunan dalam dalam acuan berlubang.
4.Tekan supaya keluar berjurai dan jatuhkan kedalam air sejuk.
4. Rebus santan ngan pandan. Tambah ngan air untuk adjust kepekatan
5. Rebus air gula ngan pandan. Tambah ngan air untuk adjust kepekatan
6. Campur cendol + santan + air gula. Buleh makan ngan pulut & kacang merah

4 comments:

Nurul said...

air kapur tu apa ek?lime water ka?kreatif sungguh hang dal..kagum aku..

-dal- said...

kapur paste aku, aku pos dari Malaysia. Tapi kakak2 cakap kat kedai paki memang ada jual known as lime. Tapi katanya jgn terconfuse ngan lime(limau) jus. Entah aku pun tak pernah beli kat sini

Anonymous said...

terer tul la ko ni kak...segala menda ko wat..agak2 blik mesia nnt nk lg ke ko teruskn gini..aku mmg idak bersemangat mcm ko kak...hehehe...tp kan klu zul nengok ni mesti dia nk test wat..

farah

-dal- said...

Farah, rasa cendolnya tu tidakler sedap sgt. Ala-ala jer. Bulehla buat kempunan.
suruh aa Zul try. Pastuh hantar pi rumah aku..hihih