"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Wednesday 22 August 2007

Aku dan berat badan

Dari aku tingkatan dua sampailah aku umur 22 tahun..berat badan aku maintain at 42 kg meskipun aku ni boleh masuk category kuat makan .. so aku pun confident yg aku ni mmg gene kurus .

Masa umur aku 23 – 27 tahun berat badan aku plak maintain in range 45 – 47… kadar food intake masih sama, cuma mungkin matabolisme rate dah rendah …. Still dalam zon selamat … hati kecilku berkata

The tak best part is …. Since from end of last year sampai lah ke hari ni berat badan aku semakin naik sehingga mencapai 56 kg….alamak camaner ni..

Fikir punya fikir aku rasa aku tau apa puncanya..

Dulu-dulu, the latest aku amik makanan dalam pukul 10 malam. Lepas pukul 10 aku dah siap-siap gosok gigi...tengok TV sampai ngantuk..pukul 12 dah confirm tidur.

Namun kini…

Aku sedang dlm fasa tulis thesis..so aku selalu stay-up sampai pukul 2-3 pagi. On the way nak sampai pukul 3, biasanya aku mesti minum Nescafe 2 cawan, makan biskut, cheesecake, triffle, tiramisu dan segala mala benda yg manis (kat UK ni senang nak dapat dessert yg sedap dan harganya murah) ...aku pasti inilah dia factornya..

So aku pun stop ler beli bahan kudapan ni semua….tapi masuk jer pukul 12.00 perut aku dah berbunyi..dan aku end up dgn makan nasi la plak..lagi dasyat

Since aku belum bersedia nak diet ..aku pun guna strategi exercise ..so sekarang ni aku pergi gym 2-3 kali seminggu …perkembangan setakat ni OK lah..turun lah sekilo dua.
Aim aku sebelum balik Malaysia aku nak pastikan berat badan turun at least ke 50 kg.. OK lah tu kira berat badan ideal aku…

6 comments:

NoRMaTSuE said...

Anyway, kalo kiter bersenam sbb nak turunkan berat badan. maka kiter akan berenti bersenam once kiter dah dpt berat badan ideal or x bersenam langsung sbb berat badan mmg dah ideal. Tapi bersenamlah untuk kesihatan. maka kiter akan bersenam continuously n itulah yg sepatutnyer....hehehe...membebel plak aku...

Unknown said...

aku dah lama x menjenguk blog ko..byk yg aku nak komen n share opinion..aku lump kan sume kat sinih la..1st of all, think +ve,insyaallah phd ada dlm gengaman ko..aku mase tau 2nd child aku downs syndrome..aku dah nak give up phd..sbb aku salahkan diri aku la punca nya..nasib baik dapat family support..maka aku gagahkan jugak smpi abis..so, onak duri aku kiranyer hebat jugakla nak slesaikan phd..aku yakin ko lagi boleh atasinyer..

psl berat badan plak..ishh x caya la ko dah 55..aku yg anak 2 pun naik gak berat bdn tp skrg maintain 50kg..hehe..jogging mase weekend, beb..
okla..good luck in everything...aku doakan sume kwn2 aku berjaya!!!
pssttt..konvo aku bln 11!!!!

Nurul said...

bercakap pasal gym ni..aku semalam patut p gym first day free pass kat fitness first tp langsung aku tak p..tp next time mayb..aku ni malas..kena ada pemangkin..nor kolah kawan gym aku dunia akhirat..kikikikii

-dal- said...

hi Kerry... InsyaAllah aku tak putus asa.. still have some courage to go to school every day 9-6, and stay up at the night until 3... jgn lupa doakan aku yer.. Anyway congrats on your Graduation..really proud on you

Tulah pasal Kerry.. gemuk kan aku sekarang, tensen aku heheh.. tapi biasalah aku ni malas nak diet .. exercise rajin..tapi aku rasa aku makan lg byk dr exercise :)

-dal- said...

Nor... aku sejak dah turun 2 kilo nih.. makin jarang2 pergi gym..:).

Nurul .. aku kat sini pergi gym City Council.. bayar 12 pound sebulan, unlimited untuk masuk gym, swimming and fitness clas (aerobic, yoga etc..). Masa aku pegi Manchester hari tu nampak gak Kompleks Fitness First tu.. macam berprestige ajer..

AsLiNa said...

dal, aku nampak hang kecik je..maybe tulang hang kot yang menyumbangkan berat tu..mcm aku sampai la ni susah nak naik, tang perut aje..huhuh