"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Thursday 13 November 2014

Cameron Highlands Travelodge_ The Journey

Last week, bersempena birthday Amni yang ke-4 kitorang buat short trip yg x berapa short ke Cameron Highlands.

Kami bertolak dari Bangi selepas masjlis Ihtifal tadika Amni. Around pukul 1 tgh hari (2/11/14). meluncur laju terus ke Ipoh. Plan nye nak singgah lunch kat Hentian Sg. Buloh, tapi terlepas la pulokkk. Jadinya singgah makan kat Hentian Rawang yang senduu. bole la buat isi perut.

Sampai Ipoh dalam pukul 4. Bawak 2 A's main kat taman dulu dlm sejam. Singgah amik kunci homestay kat rumah pak cik aku dan zasss pergi check inn kat homestay untuk rehat2 & tidur. Nak makan pun malas sbb penat sgt.

BTW... homestay adalah free tanpa apa2 bayaran sbb pak cik aku punya. hehhe. tp kalau x salah 120-150 semalam merujuk kepada waktu.

Esoknya, seawal pukul 9 pagi dah bertolak ke  Cameron. Kitorang lalu Simpang Pulai. First time aku lalu sini. Sebelum ni pernah lalu Gua Musang & Tapah. But both route agak serrreeemm pada pandangan aku. Tapi route Gua Musang dah OK kot sekarang nih. Aku lalu dulu masa tahun 2010, masih x berapa nak siap jalan tu + waktu malam.

Berbalik pada route Simpang Pulai tu... best jalan nih. Lebar. Tak menjerut tali perut sgt. Boleh suka2 potong lori (kalau lalu Tapah jgn harap). Midon bawak kereta pun slow mo jer sbb Amni jenis mabuk kereta. 

Sebenarnya , sebelum sampai kt kawasan tinggi dh boleh jumpa byk tourist attraction especially Strawberry Farm dan Bee Farm. Tp aku x de la nk singgah. Apa kelas. Cuma niat nk singgah kt Avant Chocolate x kesampaian, sbb masih tutup. Orang kata melt chocolate utk makan ngan strawberry kt sini murah reganya. x tau la berapa harga. 

Pekan pertama yg akan dijumpai adalah pekan Tringkap, kat depan sikit, belah kanan akan nampak Lavender Garden. Tp kitorang x singgah pun, plan nk pegi esoknya.

Sedikit panduan mengenai kedudukan kawasan2 di Cameron.


Sekiranya naik Cameron dr Simpang Pulai atau Gua Musang kita akan jumpa Kg. Raja > Tringkap > Brinchang > Tanah Rata >  Ringlet 

Kalau naik dari Tapah plak the route is vice versa.

OK lah uolllsss... bersambung di episode seterusnya 

No comments: