"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Thursday 23 July 2009

Expecto Potronum

Kalau ikutkan malas aku nak buat entry pasal Harry Potter & Half Blood Prince sebabnya sana sini pun org cerita pasal benda yg sama. Tapi memandang kan HP ni adalah salah satu obsession aku makanya aku gagahkan juga menulis. Untuk kenangan masa tua .... yg suatu hari dulu aku pernah jadi seorang perempuan sengal yg chentakan Ronald Weasley.

Pada aku HBP movie ni OK OK sahaja. .... better than OoP. Akan tetapi Midon keluar wayang dengan mulut mengomel ngomel ditambah sedikit dgn cercaan sebab beliau tak paham jalan cerita. Aku hadapi jer dgn senyuman, sebab aku paham perasaan tersebut. Ala2 aku konfius tengok cerita Star Wars.

Seriously... pada aku whether OoP or HBP kedua2 dua novelnya penuh dgn explanation. Adalah super impossible nak muatkan semua fakta dalam movie yg hanya 120 minit. There is always plot jumping here n there yg membuatkan 'non-reader' lost in transaction. So, aku rasa langkah producer nak buat 'Deathly Hollow' dalam 2 bahagian sangatlah dialu-alukan. sebabya dalam DH lagila kan, diorang akan buat conclusion dalam semua aspek. Kalau nak main jumping2 plot mau ada orang bakar panggung.

Fakta aku dan Harry Potter:

* Average aku baca setiap buku HP adalah 3 kali. So, 3x7=21 kali. Tiap2 kali Midon nampak aku ulang baca HP, mesti dia bagi syarahan perdana berbunyi ' Yang, kalau ko baca Quran mesti dah khatam 8 kali'. Malas aku nak layan

* Average aku tengok setiap movie HP adalah 5 kali. So, 5x5=25 kali +1 (HBP movie). Sangatla dah hapal dialog yer.

* Buku Harry Potter yg paling best adalah 'Half Blood Prince' dan 'Deathly Hollow'. Yer aku tau aku cakap aku suka HBP the most dalam the previous entry. But today realized that I love both of them equally.

* Movie Harry Potter yg paling best adalah 'HP & Prisoner of Azkaban'. Suka sebab ada element turning turning time.

* Satu-satunya movie HP yang lagi best dari novel adalah 'HP & the Goblet of Fire'. Mungkin sebab byk action kot.

* Aku selalu tertanya-tanya berapakah yuran pengajian di Hogwarts School of Witchcraft and Wizadry.

* I wish my PhD. supervisor is Albus Dumbledore.

OK la korang ..babai. I am off to Hogwarts.


19 comments:

Neny said...

Dal, seriously? Ko baca setiap buku HP 3 kali? O man....aku kagum seh!

-dal- said...

he heh.. aku rasa aku dah baca Deathly Hollow 4 kali kot. Tapi buku 1,2,3 kan nipis jer.

areT said...

aku tertanya2 apa motif gambar kau tolak troli ni...adakah sekedar gambar atau ianya mentafsirkan sheshuatu

-dal- said...

kan signboard tu tulis platform 9 3/4. Tolong yer supaya lebih teliti... perlu utk jadi pelajar PhD. yg berkualiti

kucingorengemok said...

benciiiii buku goblet of fire sbb semua org byk teen-hormon n asik nak gaduh n marah2...

. said...

dlm semua filem harry potter.. ita suka goblet of fire.. surprisingly ita bebel2 klua dr wayang x puas ati gak.. another thing high expectation sgt kot.. ayo, apakah? peminat ron weasley ker? sgt selenge mamat tuh..ahahah... tpkah adakah anda setuju hermoine sgt hot dlm muvi ini

kak cahaya said...

haha dal, akak tak g pon tgk HP tuh sbb ramai yg kata tak besh..so ckp jek ngan budak2 tu tak sedap..jimat sket...hhehe...tunggu kuar CD je la...

tik said...

huhuh aku pung suka ron weasley sbb dia kelakar..

eh kat mana ko ambik pic nih..? bestnyea dpt gambar kat plattform 9 3/4

mama rawk said...

dal..ko memang giler..hahahaha!

-dal- said...

KOG --> buku GOB mmg tak bleh blah.

Ita --> hermoine mmg hot dalm HBP .. my dear hubby pun jatuh chenta dgn dia

kak yati --> saya rasa HBP ni kalau bukan peminat tegar memng tak worth beli tiket wayang. Ceritanya slow sikit. Tak byk action. bebudak mesti boring

tik --> platform 9 3/4 tu ada kat King Cross Station kat London nun

Ainee --> aku dulu sebelum baca novel dia, minat suam2 kuku je ngan HP. Tapi bila dah baca,terus meroyan HP heheh.

areT said...

sat..apa kena mengena pasai platform tu

-dal- said...

Atie... 9 3/4 tu adalah platform train nak pi Hogwarts School. Dia kat King Cross Station. Kiranya macam connection between alam manusia ngan witch.

areT said...

ok ok..baru aku teringat..sorilah dal...aku citer2 mcm ni..aku kureng..aku suka tgk citer "Dalam Hati Ada Cinta " je..hehhehehe

kak cahaya said...

dal..anak2 aku mmg minat citer nih..kat umah lengkap koleksi HP ni..aku jek tak penah paham2 w/pun dah tgk berpuluh kali..

p/s...karipap masa angkat barang ke?...iA berehh..ayam masak merah tak nak ke?...hehe

-dal- said...

Atie --> tak pe aku idjinkan kau tak tau

Kak Yati --> ayam masak merah... boleh boleh. Tapi tarikh angkat tak de lagi. InsyaAllah between 8-14/8. Eh .. yg ko nak pergi kem ibadah tu bila ekk.

MK said...

wow...platform 9 3/4 bestnye!!!

i'm reading 'dream a little dream' by susan elizabeth phillips. the way she describes about the making love part itu sgt details ok. sampai my hubby ckp i baca citer lucah!!

apakah??

kak cahaya said...

kem ibadah?...waraq beno bunyinyer aku nih...hehe..agaknya ko kata summer camp tu kot...
aku tak jadi g yg tu dal...tp akak g camping sabtu -senin ni 1-3 Ogos

ujam said...

dal- aku tak sangka kefanatikan ko pada HP sehebat itu. tapi kiranya ko segeng la dgn adik aku, shahida. tiap kali balik kulim buku bacaan dia adalah harry potter. aku tanya dah berapa kali baca? tiap kali balik kulim, baca 3, 4 kali utk satu minggu. kalau dah empat kali balik kulim? hoho. aku pun nak la mencuba. aku betol2 merindui habit baca novel ni.

-dal- said...

MK ---> heppp. Tapi untuk wanita berkelamin diidjinkan.

Kak Yati ---> sajaje aku bagi can kau kelihatan waraq sket. heheh

Mazu ---> try la baca Harry Potter. heheh. Aku pun bukan minat sgt membaca. Tapi HP ni memang sheshuatu la.