"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Thursday 4 December 2008

Udang masak lemak tempoyak

Photobucket

Walaupun kami ni dok jauh beribu batu dari Malaysia, namun tempoyak tetap di hati.

Minggu lepas masa nak clearkan fridge aku jumpa le tempoyak ni. Adala dlm 2-3 sudu last kopek punya. Selongkar freezer plak, jumpa udang dalam 12 ekor. Sepantas kilat aku dah tau nak masak apa hari tu. Senang, sedap dan mudah.

Bahan-Bahan
Bawang besar - 1/4 biji
Cili api - ikut suka korang le nak letak 50 biji sekalipun
Serai -1 batang ditik
Kunyit - 1/2 sudu kecil
Asam keping - 1 keping
Tempoyak - 3 sudu
Santan - 1/4 cawan
Air - 1 cawan

Cara memasak
1. Blendkan bawang + kunyit + cili dengan air
2. Masukkan dalam periuk. Kemudian campakkan serai dan asam keping. Masak hingga mendidih
3. Masukkan tempoyak.
4. Masukkan udang
5. Tambahkan santan
6. Tambahkan garam dan gula secukup rasa
7. Tutup api bila udang dah masak

Dah siap pun. senang kan buatnya. Boleh masak sambil tengok Sutera Maya lagi.


2 comments:

zafwah said...

hahahaha...sj je tanak war2kan..maluuuuu..sbb tak pandai tulis mcm org..aku main bedal jek..ni kire address br la ek..k..aku link kt blog aku tu..jgn risau blog aku tu tak smpi 10org yg tau..hihihi..

Anonymous said...

nampak cambest jee..... tapi aku sekarang nih dah makin kurang makan pedas, agaknya penangan duduk kat sarawak kot? hehehe