"terukir dibintang tak mungkin hilang cinta ku padamu"

Friday 1 February 2008

apesal la otak aku ni lembab sgt

Aku rasa makin lama tahap kepantasan aku berfikir makin slow. Adalah kerana aku dah tua?

Nak mengingat benda punya la payah. Belum lagi bila nak kena berfikir untuk selesaikan masalah. Macam berkarat2 aku rasa. TarukWD40 3-4 tin pun belum tentu OK.

So sempena nak memperlajukan otak aku... aku berazam nak buat sesuatu

1. Aku nak buat latihan maths bebanyak..bg neuron2 otak aku bekerja pantas sket. Ala2 gerak gempur gitu. Yelah aku ni dah lama sgt tinggalkan Maths .. org chemistry macam aku ni guna maths simple2 jer..kira bilangan mol, yield percentage, molarity.. budak darjah 6 pun boleh buat. Aku adala beli buku Maths for GCSE ( kalau kat Malaysia Standard SPM la). Best jugak rupanya buat maths ni. Pandai jugak rupanya aku.hihihihi. Apasal aku rasa Add Maths dulu susah sgt.. kalau ujian selaras tu fail memanjang

2. Aku berlatih menulis dgn tangan kiri. Konon2 nak bagi otak kanan aku bekerja.. so bila kedua-dua belah otak aku berfungsi ... performance otak aku pun akan meningkat. Entah betul entah tidak teori aku ni ... tak pe biar aku buat experiment, nnt kalau hasilnyer memberansangkan aku report kat sini.

6 comments:

areT said...

dal...assal rajin sgt buat maths dan left hand practice...kalau aku...pasrah je kalau otak lembab...heheheheh

NoRMaTSuE said...

aku SORkan ko main game. Lagi fun dan x membosankan dan berkesan.

Neny said...

Ruginya ko kat UK...kalau ko dah rajin sgt buat maths tu, kat mesia ni dah boleh buat tuisyen part time. Setakat sorang dua budak pon cukup. Ala, ko pon ckp nak praktiskan otak je kan....

Anyway, Dal aku ucapkan good luck. Lagi satu aku baca, mkn kismis byk2 bagus utk otak.

NoRMaTSuE said...

u've been tagged. C my blog 4 details.

Unknown said...

dal..main la sudoku..game ala2 maths gitu...skali main sure susah nak berenti...right brain needs to be activated..byk cara nak nak "on" kan dia...dengar music is one of them..tgk dvd pun ok..actually right brain ko dah active..ko jea x sedar..relaxxx....

-dal- said...

Atie... aku ni kalau tak sebab tengah belajar akan jer pasrah otak lembaba..kikikki

Nor... aku takut kalau main game terus aku lupakan kerja2 sekolahku, tapi aku nak try jugak la... macam best

Nenny... dah bergelen aku ni makan kismis, tapi tak effective. Entah mengapa..

Kerry.. aku selalu jugak tengok budak2 cina kat ofis aku main sudoku. Ni pun akan ku cuba...